Is je doelgroep nog wie je denkt dat het is?
De economie trekt aan en de huizenmarkt leeft op. Dat is een goede zaak voor de woninginrichtingbusiness. Maar de traditionele rolverdeling verandert ook langzaamaan. Zijn de decisionmakers van nu nog wel de decisionmakers van ooit? Of moeten we misschien een klein beetje bijsturen in onze communicatie?
35% van de Millenials verhuist binnenkort
Maar liefst 20% van de Nederlanders tussen 20 en 65 jaar verhuisden in de afgelopen twee jaar. Dat is één van de conclusies die uit een brancheonderzoek van BrandDeli naar voren kwam. Bij de Millenials (20 tot 34 jaar) was dit zelfs 42%. En – belangrijker misschien nog wel – maar liefst 35% van de Millenials is van plan om tussen nu en twee jaar te verhuizen en is dus druk bezig met het samenstellen van een interieur.
Verschuiving traditionele rolverdeling
Volgens dit onderzoek is de traditionele rolverdeling ‘mannen klussen en vrouwen kiezen het interieur’ aan het verschuiven. Mannen drukken vaker hun stempel op het interieur en vrouwen bemoeien zich meer met de kluswerkzaamheden, vooral bij de Millenial-doelgroep.
De fysieke winkel is nog lang niet dood!
Wat wij natuurlijk allang wisten maar wat altijd goed is om bevestigd te zien in een onderzoek: de rol van de fysieke winkel blijft belangrijk. Het blijkt zelfs de belangrijkste bron van inspiratie en zo rond de 60% van alle interieuraankopen vindt plaats in de fysieke winkel. Alleen bij decoratieve items zoals spiegels en lampen ligt dat percentage iets lager (46%).
Kroost mee naar de winkel
Gen X – de doelgroep van 35 tot 49 – woont over het algemeen samen met een partner en thuiswonende kinderen. Maar liefst 43% van Gen X met kinderen tussen de 6 en 12 geven aan dat hun kinderen meer invloed hebben op aankopen voor het huis dan zij zelf vroeger hadden. 89% mag meebeslissen over hun eigen slaapkamer en 35% over de gezamenlijke ruimtes. Het kroost gaat in de meeste gevallen ook mee naar de winkel.
Grotere invloed man en kinderen
Een grotere invloed dus van man en kinderen bij beslissingen over de woninginrichting. Misschien een reden om je communicatieplan nog eens een keertje extra onder de loep te nemen? Ben je nieuwsgierig naar het hele rapport en de vijf belangrijkste tips die worden gegeven? Download dan het rapport van Branddeli.
Hartelijke groet,
Achmed Afkiri
AIS
Tel. 088 – 1700 602