Veel verschillende leveranciers? Hier loop je tegenaan.

Als eigenaar van een woninginrichtingszaak heb je te maken met een verscheidenheid aan producten die je aanbiedt. Die producten zijn veelal maatwerk. Geen gordijn en geen vloer is immers gelijk. Dan heb je ook nog eens met een scala aan leveranciers te maken. Dat vraagt nogal wat van je bij het maken van een offerte. Hier vijf zaken waar je tegenaan kunt lopen.

1. Verschillende producten in één totaalofferte

 

Natuurlijk komen sommige klanten voor één specifiek product; ze willen nieuwe gordijnen, een nieuw behangetje of een ander kleurtje op de muur. Maar vaak gaat het hele interieur op de kop en wil men een hele nieuwe aankleding. Al die producten zijn maatwerk en bijna elk product komt bij een andere leverancier vandaan. Toch wil die klant natuurlijk een totaalofferte, ongeacht waar de producten vandaan moeten komen. En geef hem – of haar – eens ongelijk. Werk aan de winkel voor jou.

 

2. Configureren van elk product

 

Elk product heeft zijn eigen configuratievraagstukken. Bij een gordijn wil je bijvoorbeeld weten of het om een gelijk of een ongelijk stel gaat, uit hoeveel banen moeten de stellen bestaan, wat de gordijnhoogte en het patroon is en of de klant een enkele, een dubbele of een triple plooi wil. En vergeet vooral geen vragen! Zo kan leverancier A gordijnen aanbieden inclusief verzwaringskoord, maar moet je daar bij leverancier B zelf aan denken. Behalve dat het invloed op je prijs heeft, wil je natuurlijk ook alle relevante wensen van de klant meteen kunnen registreren.

 

3. Bestellen van elk product

 

Goed, je hebt een mooie totaalofferte gemaakt en aan alle vragen gedacht. De klant gaat akkoord met de offerte. Tijd om te bestellen.

 

Elke leverancier heeft zijn eigen wensen en ideeën over hoe zij de order willen ontvangen. De een vindt het prima om een pdf per mail te ontvangen, een ander wil liever een fax en een derde heeft de zaken goed geregeld via een eigen portal of biedt de bestelmogelijkheid aan via Woontotaal. Dit zijn vaak de leveranciers die hun zaken goed op de rit hebben. Om vertragingen en fouten te voorkomen zorgen ze dat de klant of dealer niet een verkeerd product kan bestellen door hen via de portal te begeleiden in de keuzemogelijkheden. Zo kan alleen een productconfiguratie worden ingegeven die ook daadwerkelijk kan worden besteld. Van dergelijke portals zijn er inmiddels al heel veel. Hoe fijn zou het zijn als je voor al die leveranciers niet steeds op hun portal hoeft in te loggen, maar gewoon je order vanuit je eigen systeem direct naar alle leveranciers kunt sturen, ongeacht de manier waarop deze zijn bestelling wil ontvangen.

 

4. De bestelling volgen

 

Heb je eenmaal alles besteld, dan begint natuurlijk het volgende van de bestelling. Wat is de levertijd van de verschillende producten? Hoe wordt het aangeleverd? Wanneer kun je de monteur een uitnodiging sturen voor plaatsing? En wil de klant de gehele bestelling zoveel mogelijk op één dag geleverd krijgen of hebben ze liever eerst de vloer gelegd voor de gordijnen worden opgehangen? Een logistiek hoogstandje van heb ik jou daar. Belt de klant om te vragen hoe het met de bestelling staat? Heb dan maar 123 je antwoord klaar.

 

5. De deelofferte

 

En net als je denkt dat de uitdaging compleet is, wil de klant graag de offerte in delen uitgeleverd. Ze willen graag de vloer en gordijnen eerst geleverd en pas nadat ze hun vakantiegeld, dertiende maand of bonus hebben ontvangen de meubels. Dat kan natuurlijk. Alles kan. Maar het maakt jouw leven er niet gemakkelijker op.

 

Kan dat anders? Ja, dat kan anders!

 

Met Promesse ben je van dit gegoochel af. Promesse neemt je mee door alle fases van de offerte, van inmeten tot configuratie, van bestelling tot uitlevering. Heel simpel. Vraagt de klant naar de status? Met een druk op de knop weet je hoe het ervoor staat met alle onderdelen van de offerte. Tijd om een uitnodiging te sturen naar de monteur? Weer een druk op de knop en hij krijgt een uitnodiging uit Promesse, direct gekoppeld aan de order met alle werkinstructies voor de opdracht. Deelofferte? Een kwestie van aanvinken wat je mee wilt nemen in de orderbevestiging. De rest blijft netjes staan tot de volgende bevestiging. Met Promesse hou je overzicht over al je bedrijfsactiviteiten. Welke orders staan er uit? Wat is er besteld en wat is uitgeleverd? Wat moet ik plannen voor montage en plaatsing?

 

Zodra de order is uitgeleverd wordt deze klaar gezet voor facturering. De eventuele aanbetaling wordt automatisch in mindering gebracht op de eindfactuur, voor deze wordt verstuurd per mail. Doordat alles in Promesse is uitgevoerd kan er aan het einde van de rit precies worden achterhaald wat er is omgezet de afgelopen tijd en wat de marge is per complete order. Door de bestelling via Promesse te versturen naar de leverancier kan er tot op de cent worden nagerekend wat er per leverancier is besteld en gecontroleerd hoeveel bonus of korting er wordt gegeven.

 

Meer weten?

 

Promesse biedt je overzicht met een hoofdletter ‘O’. Wil je daar eens vrijblijvend meer over weten? Dat kan! Neem gerust contact op via onderstaand telefoonnummer of via het contactformulier op onze website.

 

Hartelijke groet,

 

Achmed Afkiri

 

088 – 1700 602

 

www.ais-groep.nl

 

 

tel: +31 (0)88 1700 602      www.ais-groep.nl      info@ais-groep.nl      kvk: 67405320      Privacyverklaring

BLOG