Veel verschillende leveranciers? Hier loopt je tegenaan.

mei 19, 2023

 

Simplificeer je offerteproces en behoud het overzicht met Promesse

 

Als eigenaar van een woninginrichtingszaak heb je te maken met een verscheidenheid aan producten die je aanbiedt. Deze producten zijn veelal maatwerk. Geen gordijn en geen vloer is immers gelijk. Daarnaast heb je ook nog eens te maken met een scala aan leveranciers. Dit vraagt nogal wat van je bij het maken van een offerte. Hier zijn vijf zaken waar je tegenaan kunt lopen op dit gebied.


1. Verschillende producten in één totaalofferte


Natuurlijk komen sommige klanten voor één specifiek product; ze willen nieuwe gordijnen, behang of een andere kleur op de muur. Maar vaak gaat het hele interieur op de schop en wil men een volledige nieuwe aankleding. Al deze producten zijn maatwerk en komen bij verschillende leveranciers vandaan. Toch verwacht de klant een totaalofferte, ongeacht waar de producten vandaan komen. En geef ze eens ongelijk. Dit vraagt veel werk van jou.


2. Configuratie van elk product


Elk product heeft zijn eigen configuratievraagstukken. Bij gordijnen wil je bijvoorbeeld weten of het om een gelijk stel gaat, uit hoeveel banen ze moeten bestaan, wat de gordijnhoogte en het patroon is, en of de klant een enkele, dubbele of driedubbele plooi wil. En vergeet vooral de vragen niet! Leverancier A biedt bijvoorbeeld gordijnen aan inclusief verzwaringskoord, terwijl je hier bij leverancier B zelf aan moet denken. Naast de invloed op de prijs, wil je ook direct alle relevante wensen van de klant kunnen registreren.


3. Bestelling van elk product


Goed, je hebt een mooie totaalofferte gemaakt en aan alle vragen gedacht. De klant gaat akkoord met de offerte. Tijd om te bestellen. Elke leverancier heeft zijn eigen voorkeur en ideeën over hoe zij de order willen ontvangen. De ene leverancier vindt het prima om een pdf per e-mail te ontvangen, terwijl een andere liever een fax ontvangt. Sommige leveranciers hebben een eigen portal of bieden de mogelijkheid om te bestellen via Woontotaal. Dit zijn vaak de leveranciers die hun zaken goed op orde hebben. Om vertragingen en fouten te voorkomen, begeleiden ze de klant of dealer via de portal bij het maken van keuzes. Zo kunnen alleen geldige productconfiguraties worden ingevoerd. Er zijn inmiddels veel van dergelijke portals beschikbaar. Hoe fijn zou het zijn als je niet telkens op elke portal hoeft in te loggen, maar je de bestelling direct vanuit je eigen systeem naar alle leveranciers kunt sturen, ongeacht de manier waarop zij hun bestelling willen ontvangen?


4. Het volgen van de bestelling


Nadat je alles hebt besteld, begint het volgende deel van het proces natuurlijk. Wat is de levertijd van de verschillende producten? Hoe worden ze geleverd? Wanneer kun je de monteur een uitnodiging sturen voor de installatie? En wil de klant de volledige bestelling op één dag ontvangen, of geven ze er de voorkeur aan om eerst de vloer te leggen voordat de gordijnen worden opgehangen? Het vereist een logistiek hoogstandje. Als de klant belt om te informeren naar de status van de bestelling, is het handig om direct een antwoord paraat te hebben.


5. Deelofferte


En alsof de uitdaging nog niet groot genoeg is, wil de klant soms graag dat de offerte in delen wordt uitgeleverd. Ze willen bijvoorbeeld graag eerst de vloer en gordijnen geleverd krijgen, en pas nadat ze hun vakantiegeld, dertiende maand of bonus hebben ontvangen, de meubels. Natuurlijk is dit mogelijk. Alles is mogelijk. Maar het maakt jouw leven er niet gemakkelijker op.


Kan het anders? Ja, het kan anders!


Met Promesse kun je afrekenen met deze complexiteit. Promesse begeleidt je door alle fasen van de offerte, van inmeten tot configuratie, van bestelling tot levering. Het is heel eenvoudig. Als de klant vraagt naar de status, kun je met één druk op de knop zien hoe het ervoor staat met alle onderdelen van de offerte. Moet je een uitnodiging sturen naar de monteur? Wederom met een druk op de knop kan hij een uitnodiging ontvangen via Promesse, direct gekoppeld aan de order met alle benodigde instructies voor de opdracht. Een deelofferte? Het is simpelweg een kwestie van aanvinken welke onderdelen je wilt opnemen in de orderbevestiging. De rest blijft netjes staan tot de volgende bevestiging. Met Promesse behoud je het overzicht over al je bedrijfsactiviteiten. Welke orders zijn uitstaand? Wat is er besteld en wat is er geleverd? Wat moet ik plannen voor montage en installatie?


Zodra de bestelling is geleverd, wordt deze gereedgemaakt voor facturering. Eventuele aanbetalingen worden automatisch in mindering gebracht op de eindfactuur, voordat deze per e-mail wordt verstuurd. Doordat alles in Promesse is uitgevoerd, kan precies worden achterhaald wat er in de afgelopen tijd is omgezet en wat de marge is per complete order. Door de bestelling via Promesse naar de leverancier te sturen, kan tot op de cent nauwkeurig worden berekend wat er per leverancier is besteld en kan worden gecontroleerd welke bonussen of kortingen zijn toegepast.


Meer weten?


Promesse biedt je een overzicht met een hoofdletter 'O'. Wil je hier vrijblijvend meer over weten? Dat kan! Neem gerust contact met ons op via het onderstaande telefoonnummer of via het contactformulier op onze website.


Hartelijke groet,

Achmed Afkiri

088 - 1700 602

www.ais-groep.nl


door Website Editor 16 jun., 2023
Het succes van een automatiseringstraject hangt af van hoe goed het system op de gebruiker en op de bedrijfsprocessen is afgestemd. Dat betekent dat je je als automatiseerder moet verdiepen in de onderneming en zijn bedrijfsprocessen.  Natuurlijk betrek je daar de klant zoveel mogelijk bij. Zo weet hij of zij precies welke functies wel of niet in het system zin opgenomen. Dat is heel prettig. Toch zit daar ook een minder positieve kant aan. De klant moet hier veel van zijn tijd in investeren en de aanlooptijd is vrij lang. Dat gevoel veel tijd te 'verliezen' kan als heel vervelend worden ervaren.
02 jun., 2023
Ketenintegratie? Daar dragen wij graag ons steentje aan bij!
Share by: